Waterloo Station

Arthur and the Cronies/The Highlights


arthur-and-his-cronies-large1

Arthur & his CRONIES (jan. 1960) vlnr George Gabriël
John Meyer – Arthur Valentijn – Bas van der Waal

THE HIGHLIGHTS

Algemeen

De in de jaren “60 onder de naam The Highlights opererende Apeldoornse band betrof in feite een voortzetting van de groep Arthur and The Cronies.

Arthur and The Cronies (1957-1962)

Oprichters van deze band waren George Gabriël en Arthur Valentijn. De eerste muzikale contacten dateren uit de zomer van 1957. In de beginperiode werd opgetreden als duo, waarin Arthur als vocalist/begeleidings-gitarist fungeerde en George naast de harmonie-vocalen tevens de gitaarsoli voor zijn rekening nam. Het repertoire bestond uit nummers van de bekende rock and roll-corifeeën zoals Elvis Presley, Fats Domino, The Everly Brothers, Buddy Holly, etc. Met name Buddy Holly and The Crickets waren hierbij favoriet. Uit bewondering voor deze groep werd besloten om voor het duo een naam te kiezen beginnend met de letter ‘C’. Via uitgebreide studie van het Engelse woordenboek werd tenslotte de naam ‘The Cronies’ gevonden.

Het eerste officiële optreden van The Cronies vond plaats in 1959 in een pand aan de Nieuwstraat (in de buurt van Tivoli) waar de Soos ’59 een onderkomen had.

De behoefte aan meer ritme-ondersteuning leidde in 1959 vervolgens tot het aantrekken van slagwerker Bas van der Waal. Als trio werd in 1959 voor de eerste keer deelgenomen aan de amateuravonden van de Stichting “d’Oprechte Amateur”. Deze avonden werden gehouden in zaal La Bordelaise aan de Hoofdstraat. Dit optreden leidde tot een uitnodiging voor deelname aan een radio-uitzending van de stichting. De opname van het programma in de AVRO-studio te Hilversum en de uitzending ervan vonden plaats in januari 1960.

Naar aanleiding van de radio-uitzending bood platenmaatschappij CNR The Cronies de gelegenheid om een plaatopname te maken. Om dit te realiseren werd een vierde man aan het trio toegevoegd. De plaatopname van ‘Sweet Lilian’ en ‘Please don’t cry’ (in februari 1960) geschiedde in de volgende bezetting:

George Gabriël          – sologitaar

Arthur Valentijn        – zang, ritmegitaar

Bas van der Waal       – slagwerk

John Meyer                – basgitaar

In navolging van Buddy Holly and The Crickets werden The Cronies omgedoopt in Arthur and The Cronies.

Een reeks van optredens in zgn. Teenagershows bracht de groep vervolgens naar diverse plaatsen in Nederland. Een hoogtepunt vormde een optreden in een stampvolle Markthal te Doetinchem, waaraan tevens toenmalige nationale sterren als The Blue Diamonds, Pim Maas en Piet Sybrandy deelnamen. Voorts werd regelmatig medewerking verleend aan de door de stichting d’Oprechte Amateur georganiseerde shows, welke in de regio werden gehouden.

De in maart 1960 uitgebrachte plaat bracht niet het gewenste succes. In onderling overleg werd besloten om af te zien van verdere pogingen tot het verkrijgen van een platencontract.

Eind 1960 onderging de bezetting van de band een aantal wijzigingen. Tevens werd de behoefte gevoeld om meerdere muziekstijlen in het repertoire op te nemen dan alleen pure rock and roll. Het echte rock en roll-tijdperk liep inmiddels echter langzaam ten einde.

Besloten werd tot een rigoureuze gedaantewisseling:

–  elektrische gitaren werden vervangen door akoestische gitaren

–  bongo’s en latinpercussie kwamen in plaats van slagwerk

–  rock and roll werd vervangen door close-harmony-zang in een latin-achtige stijl.

De nieuwe bezetting:

Bas van der Waal – zang, gitaar

Arthur Valentijn     – zang, gitaar

Erik Valentijn         – zang, percussie

Jan van Dijken      – percussie

Wim Merlijn           – bongo’s


Drummer Bas van der Waal
1965 Poort van Kleef

In deze nieuwe gedaante behaalden The Cronies in 1961 de eerste plaats in de finale van d’Oprechte Amateur en werden dat jaar kampioen van het district Apeldoorn. In deze hoedanigheid vertegenwoordigden The Cronies in 1961 het district Apeldoorn in de landelijke finale, gehouden in zaal Marcanti te Amsterdam.

Het latin-repertoire bleek toch te beperkt voor de muzikale ambities van de groep.

Met uitzondering van de gezamenlijke interesse voor latin varieerde de persoonlijke muzikale voorkeur binnen de groep van rock, pop en country tot jazz. Wederom werd besloten tot een gedaantewisseling. Gekozen werd voor een formatie waarin in beginsel alle muziekstijlen (voorzover binnen het bereik van de capaciteiten van de groep) vertegenwoordigd kunnen zijn. Dit impliceerde: terug naar versterkers en electrische gitaren. Aangezien er inmiddels zo vele veranderingen in repertoire hadden plaatsgevonden werd tevens besloten om een nieuwe naam te voeren. In 1962 werden The Cronies geruisloos omgezet in The Highlights.

The Highlights (1962-1968)

De bezetting bij aanvang in 1962:

Arthur Valentijn           – zang, sologitaar

Erik Valentijn              – zang, ritmegitaar

Bas van der Waal       – zang, drums

Jan van Dijken           – elektronisch orgel

Wim Merlijn                – basgitaar

Het repertoire: Latin, country, jazz, pop en gematigde rock and roll.

img005-custom
The Highlights

The Highlights legden zich toe op het verzorgen van dansbare muziek, waarbij zoveel mogelijk voeling werd gehouden met de actuele hitlijsten. Het gevolg van deze formule was dan ook dat de band met name opereerde in het circuit van openbare dansgelegenheden en personeelsavonden van bedrijven en verenigingen.

Regelmatige gasten waren The Highlights in De Poort van Kleef te Apeldoorn, De Cannenburgh te Vaassen en de Soos ’59 aan de Korenstraat te Apeldoorn. Bij deze gelegenheden mocht de groep zich verheugen in een ruime publieke belangstelling.

Er volgende wederom een paar mutaties in de bezetting van de band. In 1965 werd gitarist Erik Valentijn vervangen door Richard Kamphuis, wiens plaats bij diens vertrek in 1966 werd overgenomen door zanger/gitarist Henny van der Kraats. Henny van der Kraats was afkomstig van het in Apeldoorn welbekende Freight Train Combo.

In het repertoire had inmiddels ook de beat zijn intrede gedaan met nummers van Beatles, Rolling Stones en Kinks. Tevens werd ingehaakt op de flowerpower-rage.

Als gevolg van de voor de band gekozen muzikale formule hebben The Highlights zich echter nimmer als beatgroep gemanifesteerd.

Eind 1967 verliet zanger/sologitarist Arthur Valentijn de groep. The Highlights versterkten hun gelederen met Hans Docter (evenals Henny van der Kraats een ex-lid van het Freight Train Combo). In deze samenstelling bleef de groep bestaan tot medio 1968. Toen ook basgitarist Wim Merlijn wegens drukke werkzaamheden de groep verliet besloten de overgebleven leden de groep te ontbinden.

December 1990
___________________________________________________________________________________________________________________________

 

Bezetting 1959-1961:
George Gabriël (sologitaar) ex- Lydia & The Melody Strings; naar The Fender Rollers
Arthur Valentijn (gitaar, zang)
Wim Merlijn (basgitaar)
– John Meyer (basgitaar) eind 59/begin 60 en plaatopname
Bas van der Waal (drums) ex- Lydia & The Melody Strings

Bezetting 1961-1962:
Arthur Valentijn (gitaar, zang)
Erik Valentijn (gitaar, zang)
Wim Merlijn (basgitaar)
Bas van der Waal (drums)

Arthur & his Cronies werden bekend met hun slow-rock stijl en met name op de nummers Sweet Lilian en Please Don’t Cry van hun single is dit overduidelijk te horen. Beide songs werden geschreven door Arthur Valentijn.

arthurcroonies-please-dont-cry

Buddy Holly & The Crickets was de favoriete band van de groep.

Ze werden door platenmaatschappij CNR ontdekt tijdens hun optreden in een AVRO-radio uitzending van d’Oprechte Amateur. De platensessie vond plaats op 14 februari 1960. Begin maart 1960 werd hun single uitgebracht.

De groep werd in 1962 ontbonden, maar met wisselende bezettingen speelde Arthur Valentijn nog door onder de groepsnaam Highlight tot 1968.

George Gabriël speelde later in Duitsland als sologitarist bij The Fender Rollers, The Black Cats, The Cherokees, The Eastern Aces, Dutch Creation en The Timebreakers.

Discografie:
(1960) Sweet Lilian / Please Don’t Cry (CNR UH 9388)

 



arthur-valentijn-the-cronies-sweet-lilian1

__________________________________________________________________________________________________

Binnekort meer…..
____________________________________________________________________________________________________

1959Sweet Lilian/Please don’t cryCNR UH 9388

op verzamelalbum

1961Teenager PartyCNR TA 10

Sweet Lilian


Met dank aan Wim van de Essenburg.
_________________________________________________________________________________________________________

highlights2.jpg
Promotie advertentie CNR
met Arthur & His Cronies
“Sweet Lilian”” uit
“Songwereld juni 1960
(Fab.Sound Archief Bert Bossink)__


Ze komen uit Ugchelen                      Pasen 1967

(met dank aan P. Evers)

___________
The Highlights – voorjaar 1966                    Uit het Apeldoorns Fotojournaal Februari 1966
Reeks optredens in Vaassen

_______________________________________________________________________________________________________________________

Sommige gedeelten zijn overgenomen van de site http://indorock.pmouse.nl/arthur_cronies.htm met toestemming en dank aan Piet Muys.

© 2024 Waterloo Station

Het aantal unieke bezoekers is 133829